Scoutdräkten är ett sätt att visa att vi alla tillhör Scouterna.

Scoutdräkten skapar gemenskap, stärker vår identitet och är en del av vårt symboliska ramverk. Scoutdräkt används i olika utföranden i hela världen och visar på att vi tillhör en global rörelse.

Scoutdräkten består av Scouternas kort- eller långärmade t-shirt, kort- eller långärmade skjorta, eller pikétröja. En halsduk hör till dräkten. Vid all scoutverksamhet bör scoutdräkt eller scoutkläder bäras. Det ska helt enkelt synas att man är scout!  Med scoutkläder menas profilplagg med ordet scout, Scouternas logotype eller samverkansorganisationernas logotype väl synlig.

Scouternas officiella halsduk är mörkblå med Scouternas logga på ett gult band. Märsta scoutkår har en mörkröd halsduk med vita kanter.

I Märsta scoutkår har vi vissa tillfällen då scoutdräkten ska användas, tex julavslutningen och firandet av Sankt Georg-dagen. Det framgår då av inbjudan.

Scoutdräkten och scoutkläder finns att köpa i Scouternas webbshop. Om du anger Märsta scoutkår vid ditt köp får kåren återbäring i slutet av året.

Skärmbild 2023-01-14 113431

Så är gör du en vänskapsknop på din halsduk!